2008. november 3., hétfő

VKF XX. - Laska leves


Tegnap este eszembe jutott, hogy valójában miért is nem laska levest készítettem a pályazatra? :-) Szeretem ezt a levest, ráadásul ahogy én tudom, kimondottan alföldi leves, sőt, kimondottan ceglédi. Habár gondolom minden város/falu a magáénak mondja az Alföldön :-)

A lényege, hogy a laskát (=csuszatészta vagy nagykocka) megpirítjuk olajon és csak ezután adjuk hozzá a többi hozzávalót.

Tegnap kicsit utánanéztem, hogy mi lehet a története, én ezt a levest még mindig csak otthon ettem. Kiderült, hogy juhászok eledele volt, mert laktató (főleg ha sok tésztát teszünk bele), ráadásul a hozzávalók nem romlandóak, magukkal tutdák vinni. Húst nem tartalmaz a levest, mint ahogy egyiki pásztor/juhász/gulyás étel sem, hisz melyik gazda szerette volna ha az őrzők minden nap levágnak egy állatot...vagy mi.





Recept:

1 marék tészta

1 fej hagyma

pici olaj vagy szalonna zsír

1 nagyobb krumpli

2 szál répa

fél gumó zeller

1,3 l víz

2 teáskanál pirospaprika

só, egész bors

A tésztát az olajon megpirítjuk, ki mennyire szereti. Én azt szeretem, ha kesernyés lesz a tészta, de most nem sikerült annyira megpirítani. Ha elértük a kívánt pirulási fokot, akkor belerakjuk az felszeletelt hagymát és megvárjuk míg üveges lesz. Ekkor félrehúzzuk és megszórjuk a pirospaprikával, elkeverjül és visszateszük a tűzre. Ezután felöntjük vízzel, belerakjuk a répát és a zellert. Érdemes vékonyra szeletelni, mert akkor hamar elkészül a leves. Megvárjuk míg majdnem puha lesz, ekkor belerakjuk a vékonyra szelt krumplit és összefőzzük. A legvégén megszórjuk zeller- vagy petrezselyemzölddel.

Otthon, miután kimertük tányérba még egy evőkanál tejet is szoktunk belekeverni...nemtom miért, de finom :-)



2 megjegyzés:

Cukroskata írta...

Nagyon finomnak néz ki :-)

stonesoup írta...

Köszönöm, és biztosítani tudlak, hogy az is :-)